torsdag 21 mars 2013

Glutenfri banankaka med kakao!

Till 3 st.

500 g smör, rumsvarmt
9 dl strösocker
6 st ägg
14 dl glutenfritt mjöl (gröna lådan)
1msk bikarbonat
2 msk bakpulver
9 st bananer, väl mogna, medelstora
1,5 dl neskaffe, kallt
1 dl kakao

Tillagning

1. Sätt ugnen på 175°. Smörj och bröa 3 runda form, 26 cm i diameter.
2. Vispa smör och socker med elvisp, tillsätt ett ägg i taget och fortsätt vispa tills allt är blandat och lite fluffigt.
3. Blanda mjöl, bikarbonat och bakpulver i en skål. Mosa bananerna med en gaffel. Tillsätt mjölblandningen, bananer och kaffe. Vänd runt med en slev.
4. Grädda kakorna i nedre delen av ugnen 45 min. Låt kakorna svalna något innan den serveras.

Detta var ett recept jag googlade fram
Som Annas Banankaka men jag bytte ut vanligt mjöl till glutenfritt och tillsatte kakao och minskade med bananantalet. Blev skitbra!

2 kommentarer:

  1. Vad goood den ser ut! Du är så duktig på allt sånt där med bakning.....

    SvaraRadera
  2. Mums! Jag ska tipsa kollega om din blogg och dina recept, hon är ganska nydiagnostiserad med glutenallergi.
    Ledig i dag, undrar om jag ska valla skidorna eller jobba lite övertid...
    Ha en fin helg! Antar att du är ledig, då du jobbade förra.

    SvaraRadera